Metro Warszawskie
Budowa metra warszawskiego ruszyła 15 kwietnia 1983 r. Po 13 latach, 25 października 2008 r. budowa pierwszej linii metra została zakończona. Długość pierwszej lini to 23,1 km.
Liczba stacji pierwszxej linii: 21 + 1 stacja techniczno-postojowa.
Średnia odległość pomiędzy stacjami: mniej niż 1 km.
Częstotliwość kursowania: co 3-4 min w godzinach szczytu w dzień powszedni, co ok. 10 min późnym wieczorem.
Prędkość konstrukcyjna wagonów: 90 km/h.
Czas przejazdu istniejącego odcinka metra: 38 min.
Przed każdą stacją metra znajduje się specjalna komora rozprężająca powietrze. Jest ona niezbędna, aby przy wjeżdżaniu składu na stację pociąg nie wpychał na peron mas powietrza zgromadzonych przed swoim czołem. Wagony metra mają wbudowane urządzenia rejestrujące parametry jazdy, "czarne skrzynki" będące odpowiednikami rejestratorów parametrów lotu samolotu. Stacje metra od Kabat do Wierzbna są przystosowane do pełnienia funkcji schronów. Posiadają w korytarzach wejściowych oraz tunelach szlakowych masywne, szczelne wrota z napędem mechanicznym. Logo metra - czerwoną literę M ze strzałką skierowaną w dół, umieszczoną w żółtym kole wybrano w konkursie ogłoszonym w 1983 przez Prezydium Stołecznej Rady Narodowej. Zaprojektował je artysta Witold Popiel. Zapowiedzi czyta aktor Xawery Jasieński.
08.03.2015 został uruchomiony centralny odcinek drugiej linii metra łączący Rondo Daszyńskiego na Woli z Dworcem Wileńskim na Pradze Północ.
AVERBIS - Przewodnik po Warszawie